De 10 største handelsbyer og byer til inspiration

Selvom online handel i stigende grad bliver en del af danskernes handelsvaner, så er der stadig masser af kunder, som på traditionel vis handler i de danske byer. Gågader og storcentre bliver i hvert fald besøgt af mange mennesker, og flere kommuner har ifølge en undersøgelse en positiv handelsbalance. Denne undersøgelse indikerer desuden også, at nogle kommuner er bedre til at tiltrække kunder end andre, og at vi ikke lader os begrænse af de kommunale grænser, når vi med et smil bruger dankortet.

Retail Institute Scandinavia står for denne undersøgelse, som også arrangerer inspirationsture.

Formålet med den er at undersøge kommunernes handelsbalance, altså mængden af penge der bruges i den enkelte kommune holdt op mod indbyggertal, samt hvor købestærke disse indbyggere er.

Her udmærker flere sjællandske kommuner sig, ligesom især tre jyske kommuner også er dygtige til at sælge.

Resultatet viser, ifølge Retail Institute Scandinavia, at Glostrup er kommunen med den stærkeste handelsbalance, som ligger på 192 %. Det vil sige, at kommunen har en 92 % større omsætning end forventet. Kommunen topper listen blandt andet på baggrund af store salg af boligudstyr og møbler. Tårnby, som ligger nummer to på listen, bliver trukket op af et enormt salg af dagligvarer, biler, båd og camping.

Den komplette top ti ser ud som følger:

  1. Glostrup: 192%
  2. Tårnby: 185%
  3. Kolding: 176%
  4. Greve: 174%
  5. Ishøj: 156%
  6. Hillerød: 154%
  7. Høje-Taastrup: 146%
  8. Aarhus: 142%
  9. Odense: 138%
  10. Holstebro: 134%

Der bliver handlet i Jylland

Mens opgørelsen fra Retail Institute Scandinavia indikerer, at især sjællandske kommuner sælger meget, så bliver der selvfølgelig også handlet i Jylland. I særdeleshed er Kolding dygtig på dette punkt, da denne kommune er nummer tre på listen. Kolding Kommune har en omsætning på 176 % – altså 76 procent mere end forventet. Længere nede, men stadig i top 10, finder vi Aarhus og Holstebro.

Se også vores oversigt over hvidevare-butikker i Odense.

At kunne tiltrække kunder fra andre kommuner er vigtigt, og denne evne er i realiteten det, som opgørelsen undersøger. At Kolding ligger så højt på denne liste skyldes især, at de har et af landets største shoppingcentre.

Kolding Storcenter trækker nemlig ikke kun kunder fra egen kommune, men også fra andre kommuner. Dette skyldes desuden også, at virksomhederne og butikkerne i byen bruger meget energi på at samarbejde, ligesom at geografien og størrelsen på byen understøtter tiltrækningen.

Man kan lære af kommunernes fokus på handel

At nogle kommuner er markant bedre til at lokke andre kunder til er ganske tydeligt. Dette kan til dels forklares på baggrund af de geografiske forhold samt størrelsen på byerne. Eksempelvis er Holstebro en markant handelsby, fordi den rent geografisk er centreret i et større opland. Men der er også noget at lære af disse kommuner, som eksempelvis hvordan man som butik i en kommune forbedrer sin situation ved at samarbejde med andre butikker, frem for at dyste mod dem.

Med samme formål kan man også lære rigtig meget af såkaldt retail innovation, som indebærer at lade sig inspirere af foregangsbyer som eksempelvis London, Berlin, Dubai og New York.