De 10 største danske netbutikker i 2017

Blandt de danske netbutikker er Saxo kongen, med en klar og stærk position på internetsalg af bøger. Så stor, at de konkurrerer tæt med universitetsforlagene og de fysiske bogbutikker.

Alt sammen med en skyhøj kundetilfredshed på 9.4/10 på Trustpilot – langt højere end de andre på listen, der også primært er lavprishjemmesider.

Se med her for et overblik over de største danske netbutikker.

Stor diversitet i toppen af de store danske netbutikker

Det er ikke bare bøger der hitter online for de ca 3.4 mio. internethandlende danskere – Rejser er det, der købes mest for pr. krone online, men dagligvarer er i stærkest fremgang med en årlig stigning på 22%.

Husk: der er her ikke tale om de største netbutikker i Danmark. De, der snupper både 1. 2. og 3. pladsen er nemlig Zalando, E-bay og Amazon – og ingen af dem er danskejede.

Hele 31% af salget i Danmark går til udenlandske firmaer som disse (Kilde), og det skyldes primært priserne, som er svære at konkurrere med.

Især efter den engelske punds nedtur i forbindelse med Brexit, hvilket øgede det danske forbrug i Storbrittanien med en hel procent – en procent, der ryger ud af omsætningen herhjemme.

Her er de 10 største netbutikker i Danmark:

  1. Saxo
  2. Elgiganten
  3. Nemlig
  4. Bilka
  5. Coop
  6. DSB
  7. Wupti
  8. Boozt
  9. Sweetdeal
  10. Just eat

Et par interessante facts

Listen tæller mange forskellige typer shops. Nogle er meget gamle som fx. Saxo og andre som Nemlig er nyere.

Kendetegnende for dem er dog, at de rammer nogle meget brede produktgrupper. Fx. Elgiganten og Wupti har som bekendt alt indenfor elektronik og hvidevarer, mens Bilka og Coop også har utrolig mange forskellige typer produkter på hylderne.

En anden interessant iagttagelse er, at faktisk kun er Just Eat der har en decideret blog på deres shop. De andre har lidt forskellige artikler og guides, men ikke en regulær blog, hvor man kan følge med i hvad der sker i branchen og hos virksomheden.

Det er også interessant at der kun er én tøjbutik på listen (Boozt). I andre lande er tøjbutikkerne ofte nogle af de helt store butikker som fx. Nelly og Asus.

Stor vækst i alle kategorier

Sidste år rundede e-handlen i Danmark 100 mia. kr. med en stigning på 16% fra det forrige år.

Det er hele 27% af den gennemsnitlige danskeres disponible forbrug! 

Danmark har altså en meget livlig internethandel vores størrelse taget i betragtning, og velvidende forbrugere der er informerede og forbundne.

Tøj, bøger, bolig, rejser og personlig pleje

Særligt karakteristisk for den danske online-handel (her målt på antal handler) er det massive køb af personlige plejeprodukter såsom kosmetik, medicin og kosttilskud.

Det udgør 6.5% af alle handler online, hvilket slet ikke handles i lige så stor grad internationalt (kilde). Derudover sælges også væsentligt flere dagligvarer end udlandet – de udgør 6.73%.

Tøj, sko og smykker er dog mest populært i Danmark med 29.1% – skarpt efterfulgt af bøger, film, musik, spil og legetøj, der udgør 23.5% af alle handler online.

Internationalt er rækkefølgen her omvendt, hvilket afspejler at mode spiller en stor rolle i livet for den almene dansker.

Der handles oftere IT (10.3%) end flyrejser (9.2%) – igen en omvendt prioritering i forhold til udlandet. Den sidste store kategori er meget typisk også – bolig, have og blomster.

Den udgør hele 8.5% og får dermed en 5. Plads, hvilket der ikke er noget at sige til eftersom danskerne er det folkefærd, der bruger flest penge på hjemmet (kilde).

Et varieret marked

De mindre kategorier har større plads i Danmark end andre steder.

Vi køber meget varieret, og kategorier som Hobby, kulturoplevelser, sportsudstyr m.m. udgør hele 15%. Dertil kommer cykeludstyr sammen med auto- og bådudstyr – også et ærkedansk e-handelsfænomen vi måske kun deler med Holland.

Hvorfor udlandet?

Man skulle tro at det primært handlede om prisen, men en lige så stor årsag til køb i udlandet er faktisk at varen kun findes dér. De udenlandske handler går oftest til England, Tyskland, Sverige eller USA med 16% ud af de 32% af den totale udlandshandel – hvoraf 11% er ”ved ikke”.

Noget tyder altså på at udlandsvarer er mere unikke end de, der købes hjemme.

Hele 19% af de adspurgte svarede, at nationaliteten ikke er noget, man tænker over, hvilket afspejler hvor omfattende globaliseringen er. Danske netbutikker er altså i særlig konkurrence med udlandet blandt disse kunder, der bruger danske og udlandske sider uden præference.

Vi henter gerne selv fra netbutikkerne

23% af danskerne hentede varerne på et afhentningssted udenfor hjemmet – en stigning på 10% på kun 2 år! Da det samme fald ses i procentdelen, der bestiller levering til hjemmet (46%) kan man konkludere at det er disse der er begyndt at prioritere.

Taget i betragtning af de øvrige selv-hentningstilbud som pakkepost-automater (7%) og posthus (10%) er det altså ikke urealistisk, at flere vil selvhente en bestille hjem i fremtiden. Det hænger nemlig også fint sammen med den danske e-handels fokus på prisoptimering.

Man gør generelt mere for at spare penge, hvad enten det er ventetid, online prissammenligninger eller personlig transport.

Så selvom vi er et velstående land med et stort internetforbrug sløser vi ikke med pengene på nettet – konkurrencedygtighed er hamrende vigtigt på nettet!

Når en attraktiv pris så går op med hurtig og god service som Saxo, har man en fører på markedet.